Wil je als overheid meer of minder mobiliteit faciliteren?

Anders kijken naar mobiliteit tijdens het 3e webinar van [W]heels

Op 20 januari was Thalia Verkade te gast bij het derde webinar van [W]heels. Ze vertelde over haar ontdekkingsreis door de wereld van mobiliteit de afgelopen jaren. Inzichten uit het boek ‘het recht van de snelste’ werden gedeeld met de ruim vijftig aanwezige vrouwen. Op deze inzichten werd gereflecteerd door Wytske Postma, CDA-politica. Het leverde genoeg gespreksstof, een ontplofte chat en boeiende discussies op, zoals of je als overheid nu meer of minder mobiliteit moet faciliteren en waarom we de auto zoveel macht en ruimte geven in ons mobiliteitssysteem. We delen hier de belangrijkste uitkomsten.  

We zien de straat als door een autovoorruit

Thalia: “Toen ik nog aan het begin van mijn ontdekkingsreis stond, waren fietssnelwegen mijn ultieme oplossing. Ik dacht: dat lost de files op. Maar hoeveel plek is er voor langzame fietsers op zo’n fietssnelweg en waarom kiezen we überhaupt voor het woord snelweg, een woord dat afstamt van het autoverkeer? Dit inzicht was de start van het boek.” Deelnemers aan het webinar concludeerden dat dus ook de taal een heel belangrijke rol speelt. Daarnaast vult Wytske aan: “Uit onderzoek blijkt dat vrouwen meer fietsen dan mannen en dat mannen meer autorijden. Besluitvorming over beleid in mobiliteit gebeurt over het algemeen nog veel door mannen, die dus ook vaak automobilist zijn.”

 

We kunnen steeds sneller, maar onze bestemming komt daarvoor verder weg te liggen

“We vinden het prima om gemiddeld 1.5 uur per dag onderweg te zijn. Als voertuigen nog sneller worden in de toekomst, betekent dit ook dat mensen nog verder van hun werk gaan wonen,” aldus Thalia. De meeste deelnemers aan het webinar kozen bij deze stelling voor het antwoord: waar gaat het naartoe/wanneer is het genoeg (rupsje nooitgenoeg). Wytske beaamt de stellingname van Thalia en geeft aan de minister gevraagd te hebben om te kijken naar het stimuleren van spreiding van het verkeer. Dat roept bij Thalia de volgende reactie op:

 

“Wil je als overheid meer of minder mobiliteit faciliteren? We reizen steeds verder en hoe houdbaar is dat? Wanneer is het genoeg en wie bepaalt dat?”

 

Wytske vult aan: “Voor Covid-19 was in sommige periodes een weekend Barcelona goedkoper dan een weekend Terschelling. Daarmee stimuleer je verder reizen. We mogen als politiek best een andere prijs zetten op dit soort reizen.”

 

De verantwoordelijkheid voor een verkeersongeluk leggen we bij het slachtoffer

Er zijn in Nederland 600 verkeersdoden per jaar te betreuren. Wereldwijd overlijden 1.3 miljoen mensen per jaar in het verkeer. Onder jongeren wereldwijd is het zelfs doodsoorzaak nummer 1. Er worden allerlei acties en maatregelen van stal gehaald om het aantal verkeersdoden te verminderen, maar volgens Thalia hebben we het niet over het echte probleem: “Nu gaan discussies vaak over of fietsers helmen moeten dragen en zichzelf beter moeten beschermen. Maar dat is niet het echte probleem. We moeten het erover hebben dat we een systeem hebben gecreëerd waarbij we elkaar onbedoeld doodrijden. Autorijden is gewoon een gewelddadig systeem. En er zijn alleen maar verliezers. Mensen die een dodelijk ongeluk veroorzaakt hebben, dragen dat vaak de rest van hun leven met zich mee.” Wytske: verkeersveiligheid is top of mind bij het CDA. We zijn er heel erg mee bezig hoe we het aantal verkeersdoden en zwaargewonden naar beneden krijgen.”

 

Webinars [W]heels

Dit webinar werd georganiseerd door [W]heels, een platform voor vrouwen werkzaam in de mobiliteit. Het aanmelden bij het platform is gratis, net als deelname aan de webinars. [W]heels organiseert ongeveer vier keer per jaar een webinar met vrouwelijke sprekers in het werkveld van mobiliteit. Meer weten of je aanmelden? Kijk op www.wheelsnetwork.nl